Satu jaminan yang
dikeluarkan / diberikan oleh pengeluar / syarikat kepada pembeli untuk
memperbaiki atau menggantikan barangan yang rosak atau cacat dalam tempoh yang
ditetapkan tanpa sebarang caj dikenakan kepada pembeli .
Berdasarkan aduan yang
dikemukakan, standard kualiti yang dikenakan ke atas barang yang dibekalkan
oleh pembekal, seksyen 32 Akta Perlindungan Pengguna
memperuntukkan bahawa barang yang dibekalkan kepada pengguna mempunyai
gerenti tersirat bahawa barang itu adalah
daripada kualiti yang boleh terima dan selamat untuk digunakan.
Seksyen 41 (1)(a) dan 46 bagi barang yang
gagal mematuhi gerenti, pembekal boleh (a) membaiki
barang, jika kegagalan
itu tidak berkaitan dengan hakmilik; (b) memulihkan apa-apa
kecacatan hakmilik, jib
kegagalan itu berkaitan dengan hakmilik; (c) menggantikan
barang itu dengan barang
yang serupa jenisnya; atau (d) memberikan bayaran balik
apa-apa wang yang telah
dibayar atau balasan lain yang telah diberikan oleh pengguna
berkenaan dengan barang
itu jika pembekal tidak dapat dengan munasabahnya dikehendaki membaiki atau
menggantikan barang itu atau memulihkan apa-apa kecacatan hakmilik
Anda mempunyai hak untuk
meminta pulangan wang atau menggantikan barang tersebut jika barang tersebut telah
dihantar berulang ulang kali untuk masalah yang sama.
Tetapi, sekiranya tidak
boleh di baiki, barulah mereka akan menggantikan produk tersebut
kepada produk yang baru.
Untuk pengetahuan anda
juga, dalam undang-undang Malaysia, semua produk pengguna mempunyai
jaminan secara automatik tanpa ditulis secara lisan. Jaminan ini disebut
sebagai implied warranty. Maksudnya semua produk pengguna yang
dijual di negara ini perlu mempunyai kualiti yang berpatutan. Pengeluar,
Pembuat dan Pengedar perlu memastikan produk yang dijual berkualiti dan boleh
digunakan pada jangka masa yang munasabah.
Sekiranya pengedar dan
pengeluar menafikan hak Puan untuk menuntut pembaikan atau penggantian, Puan
boleh membuat satu aduan kepada NCCC atau membawa kes ini ke tribunal tuntutan
pengguna malaysia untuk membuat tuntutan. Sila pastikan bukti pembelian ( resit
/ kad waranti ) ada semasa membuat tuntutan terhadap syarikat tersebut.