Blog ini khas untuk pertandingan blog kepenggunaan 2019.

Thursday, August 15, 2019

Apa yang perlu dilakukan jika membeli produk yang salah ?

Apabila anda membeli produk, anda menyimpan resit untuk jaminan itu. Tetapi berapa lama pembelian anda dijamin dan bilakah jaminan dikenakan ?

Apakah hak anda?
Jika anda menemui produk yang rosak selepas dibeli secara dalam talian, apakah hak anda ?

Pembeli mempunyai tiga pilihan :
a) Batalkan pembelian
b) Minta pengurangan harga belian
c) Mintalah pengganti dengan produk yang serupa

Walau bagaimanapun, undang-undang tidak terikat. Ia terpakai hanya sejauh mana penjual tidak mengawal hak pembeli secara berbeza dalam kontrak atau dalam terma dan syarat yang berkaitan dengan produk. Sebelum membeli, pastikan anda mengetahui apa istilah dan ketentuan yang ada, dan jika mereka melakukannya, bacalah dengan teliti masalah mengenai pembaikan produk di bawah jaminan.